Vloggen, is het wat voor jou?

vloggen_wat_voor_jou

Vloggen is al lang niet meer voorbehouden aan de beauty queens van Nederland. Sommige mensen vloggen over hun leven, zoals Enzo Knol, anderen vloggen over hun hobby en weer andere mensen vloggen over hun werk of over hun bedrijf als het ondernemers zijn.

Vloggen betekenis

Vloggen is een verbastering van bloggen. Het is eigenlijk een video log, maar daar is het werkwoord vloggen van gemaakt. In principe houdt een vlog in dat je periodiek een soort videodagboek bijhoudt over je interesses. Dit kan ook zakelijk ingezet worden door ontwikkelingen van je bedrijf te bespreken. Nieuwe producten te promoten, een hulpvraag in de wereld te helpen en ga zo maar door.

Daardoor bouw je direct een persoonlijke band op met de kijkers en klanten. Het laat namelijk direct de menselijke kant van je onderneming zien.

Als je de vlog juist te veel inzet als product-promoter kun je mensen wegjagen. Je moet rekening blijven houden met het schild dat mensen ontwikkelen tegen reclame. Dus jouw kijk op de wereld en wat jouw bedrijf doet om de wereld verder te helpen is een veel betere invalshoek waar mensen naar willen kijken en wat kan motiveren om juist met jou zaken te doen.

Vooral als je een bedrijf hebt met grote ontwikkelingen die soms maanden in beslag nemen is het leuk om te vloggen over die ontwikkelingen en over de tegenslagen en oplossingen die je bent tegengekomen. Dit kan mensen des te meer motiveren om jouw bedrijf te helpen en met jouw producten of diensten aan de slag te gaan.

Een vlog boost je Googleranking

Door de vlogs niet alleen op YouTube, maar ook op je website te plaatsen wordt je hoger gerankt door Google. Dit betekent dat de kans groter wordt dat je hoog in Google komt te staan en beter vindbaar wordt.


Populaire vlogger caseyneistat

Vloggen tips

Een vlog opnemen is makkelijker gezegd dan gedaan. Ook bij een vlog heb je een script nodig. Als je zomaar begint te praten is de kans vrij groot dat je afdwaalt van het thema en je eigenlijk geen duidelijke boodschap meegeeft aan de kijker. Schrijf daarom eerst een script op met wat je wilt vertellen in het vlog. Bepaal het doel en hoe je jouw doelgroep bereikt met de juiste woorden. Oefen ook een paar keer zodat het script goed in je hoofd zit.

De set

De set van het vlog is ook belangrijk voor de herkenbaarheid van je bedrijf. Ga je vanachter je bureau vloggen? Maak je er een soort bedrijfsjournaal van met de werkvloer op de achtergrond? Ga je juist een achtergrond maken met jouw huisstijl zodat het merk van je bedrijf herkenbaar is?

De verlichting moet ook goed zijn. Normaal gesproken wordt je vanuit drie punten verlicht, maar dan hebben we het nog niet gehad over de warmte van het licht en hoe dat overkomt op je doelgroep.

De duur

Een vlog mag zo lang zijn als je wilt, maar je moet wel de hele tijd de aandacht van de kijker vasthouden. De lengte van je vlog en je script moeten dus goed met elkaar samenwerken. Ook kun je door de juiste montage elementen toevoegen waardoor de aandacht van de kijker langer vastgehouden wordt.

Editen

Het monteren en editen van je vlog is belangrijk om storende factoren uit de video te halen en elementen toe te voegen om de aandacht vast te houden, zoals pop-ups over kleine stukjes uit andere bedrijfsfilms die je al hebt gemaakt.

Ben je nu helemaal nieuwsgierig geworden over vloggen voor je bedrijf en heb je allerlei vragen? Neem dan vooral contact met ons op.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *