Verleidt de kijker

Onderbewuste beïnvloeden

 

Het onderbewuste wordt ook wel het tweede bewustzijn genoemd. Bij het eerste bewustzijn worden waarnemingen bewust waargenomen en overdacht. Bij het onderbewuste worden waarnemingen wel waargenomen, maar dat gebeurt dan onbewust. Een wetenschap die wordt toegepast bij subtiele reclame. Je denkt niet bewust na over de waarneming die je doet, maar toch neem je ze waar, onbewust. Onbewust worden die waarnemingen in het geheugen opgeslagen. Op een later tijdstip kunnen die onbewust opgeslagen waarnemingen, bewust gemaakt worden. Een gedachtegang kan dan zijn : “Hé heb ik dat niet eerder gezien (of gehoord, geroken, geproefd, gevoeld)?” Bovenstaand concept wordt ook toegepast in video.

Hoe kun je het onderbewuste beïnvloeden met video?

Het idee om het onderbewuste te beïnvloeden is voor het eerst getest in de jaren 50 door tijdens een bioscoop film in 1 frame van de 24 per seconde een afbeelding van Coca Cola te vertonen. Het verhaal was dat mensen toen tijdens de pauze meer Cola dronken dan normaal, maar dit bleek later een hoax te zijn. Door die hoax was er wel wetgeving die deze vorm van reclame verbood in 1974 in Amerika, maar toen waren er verder nog geen wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd naar het effect.

Seks in beeldende reclame

In de meeste gevallen verwijzen beeldende reclames met subliminale boodschappen naar seksualiteit. Dit komt omdat dat de aandacht het beste pakt en mensen kan stimuleren om te onderzoeken wat ze nu gezien hebben. Toch rijst vaak de vraag: Is dit echte subliminale reclame, of zien we wat we willen zien?

Toch zijn er bewijzen dat subliminale reclame invloed heeft op het gedrag van mensen, alleen niet direct op het aankoopgedrag. Het onderbewuste heeft namelijk invloed op het gedrag van mensen. Uit een onderzoek uit 1996 blijkt bijvoorbeeld dat mensen agressiever reageren op een onredelijk verzoek van een onderzoeker na het zien van een foto van iemand met een donkere huidskleur dan na het zien van een foto van iemand met een lichtere huidskleur. Dit kan komen door de stereotypering die bij mensen toen nog bestond en in het onderbewuste zat.

Subliminale reclame voor invloed

Door deze invloed van het onderbewuste op gedrag is weer onderzoek uitgevoerd naar subliminale reclame. In een onderzoek uit 2002 kwam naar voren dat subliminale reclame niet echt goed is voor het creëren van doelen en gedachten, maar wel voor het stellen van prioriteiten. Daarom is het belangrijk om je te richten op doelen die mensen al hebben, zodat het doel dat jou goed uitkomt op nummer 1 komt te staan in plaats van nummer 3.

In een experiment werd er gebruik gemaakt van subliminale reclame tegen dorst. De ene groep proefpersonen had uren voor het experiment niet gegeten of gedronken en de andere groep had wel gedronken. De ene groep had dus een duidelijk doel en de andere niet. Voor de groep met het duidelijke doel werkte de subliminale reclame wel en voor de andere niet.

Er is een vergelijkbaar onderzoek uitgevoerd met de presentatie van verschillende soorten dranken waarbij dorstige deelnemers voor een merk kozen dat meer gericht was op het dorst lessen dan niet dorstige deelnemers.

Wil je meer weten over het beïnvloeden van gedrag via videoreclame? Neem dan vooral contact met ons op.

Bronnen:

http://www.snopes.com/business/hidden/popcorn.asp

http://repository.ubn.ru.nl/bitstream/handle/2066/129481/129481.pdf?sequence=1

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *