Narrowcasting, wat zijn de voordelen?

narrow

Je hebt een duidelijk niche product of je biedt zoveel aan dat je doelgroep voor elk product verschillend is. Eerder was massale reclame de oplossing om je video bij je doelgroep te krijgen. Want als 2 miljoen mensen een film op televisie kijken en jouw reclame dan getoond wordt moet je doelgroep hier wel tussen zitten. Helaas zijn de prijzen voor een televisiereclame dan vrij prijzig. Een andere manier om je doelgroep(en) te bereiken is door narrowcasting.

Narrowcasting betekenis

Bij narrowcasting laat je jouw reclamefilm zien aan een heel specifiek publiek op een specifiek tijdstip. Om te bepalen waar jij je reclame gaat uitzenden is het belangrijk een goed beeld te hebben van de doelgroep. Dit beeld kun je samenstellen op basis van demografische gegevens en interesses. Vooral de interesses zijn erg belangrijk, want die kunnen bepalend zijn over de locaties waar de doelgroep is en waarnaar hij opzoek is.

Narrowcasten van video’s kan zowel online, op social media, en offline, zoals in het openbaar vervoer, winkels, beurzen, festivals en op televisie. Daarnaast wordt bij narrowcasting de informatie in de video regelmatig vernieuwd omdat de specifieke doelgroep snel op de hoogte is en anders verveeld kan raken door het filmpje.

Doordat er steeds meer televisiezenders zijn voor een specifieke doelgroep is het eenvoudiger om specifiek te narrowcasten. Financiële diensten kun je bijvoorbeeld het beste laten zien op rtl z, terwijl mode en beauty reclames op TLC het publiek beter bereiken. Zij hebben misschien niet 2 miljoen kijkers, maar wel jouw doelgroep die naar hun programma’s kijkt.

Narrowcasting schermen

Narrowcasting gebeurt niet alleen thuis, maar ook waar jouw doelgroep zich verder bevindt. Een video kan bijvoorbeeld vertoond worden op een scherm in een winkel waar je doelgroep graag heen gaat. Als jij een productvideo over een boor hebt kun je die laten zien in verschillende bouwmarkten.

Op festivals en evenementen waar jouw doelgroep aanwezig is kun je een stand hebben met schermen waarop jouw reclame te zien is. Op een horeca evenement kun je mensen laten proeven van jouw heerlijke gerechten en met een narrowcasting video een beeld laten zien van jouw horeca gelegenheid die specifiek gericht is de bezoekers van dat festival.

Narrowcasting online

Met de komst van social media is het nog eenvoudiger geworden om te narrowcasten. Vooral Facebook biedt hier goede opties voor bij het adverteren. Daar kun je namelijk de doelgroep ontzettend specifiek maken. Door alle profielen die Facebook van haar gebruikers heeft samengesteld kun je de video met een Facebook advertentie aan de gewenste doelgroep tonen.

Narrowcasting op het internet zorgt er ook sneller voor dat mensen de video delen. Als je voor het delen naast social media een e-mail optie geeft wordt die kans nog groter, omdat mensen liever 1 op 1 informatie delen als dat anders een negatieve invloed heeft op hun imago. Als je bijvoorbeeld een video hebt waarin iets wordt uitgelegd, waarvan de kijker denkt dat mensen verwachten dat hij dat weet, deelt hij het liever privé met iemand die de informatie in de video ook kan gebruiken.

Wil jij meer weten over video’s en narrowcasting? Neem dan contact met ons op.

Bronnen:

http://journals.ama.org/doi/abs/10.1509/jmr.13.0238

http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2492570

 

Wil je meer op de hoogte worden gehouden op het gebied van videocommunicatie?

Schrijf je dan hieronder in en ontvang gratis het onderzoeksrapport van Invodo over het stijgen van online verkopen bij het gebruik van video.

Wil je direct een persoonlijk advies? Neem dan contact met ons op.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *