Hoe televisie online zoekgedrag beïnvloedt

Internetentv

Televisie wordt al lang niet meer als leidinggevend gezien in de marketing wereld, maar dat is misschien iets te vroeg gezegd. Televisie is nog steeds een onderdeel van het huishouden en ook al worden er vervangende activiteiten bedacht tijdens de reclame, in veel gevallen heeft die te maken met de computer, tablet of smartphone. Eigenlijk iets om uit te buiten.

Uit wereldwijd onderzoek uit 2015 blijkt dat huishoudens nog wel televisie kijken, maar vaak samen met de tablet of laptop op schoot. In 58% van de gevallen werd er naast het televisiekijken ook op het internet gesurft. Bij 47% wordt er tijdens het televisiekijken ook gebruik gemaakt van social media, dat kan een verklaring zijn waarom de hashtags op Twitter tijdens een televisieprogramma zo populair zijn.

Rustig naar de reclame kijken is er dus niet altijd bij, maar wel wordt er actiever gekeken dan eerst. Je kunt nu sneller je mening over een programma delen dan het alleen even aan je partner te melden. De strijd is nu dus om ook de aandacht van de kijker te pakken en vast te houden zolang de reclame duurt, maar het mooie is: De kijker zit nu met de zoekmachine op schoot!

Product of oplossing wordt beter onthouden dan merk

Helaas wordt het product of de oplossing die je biedt beter onthouden dan je bedrijfsnaam. De kans is groot dat ze gaan zoeken op het product omdat je de kijker er net aan herinnert dat ze je product nodig hebben. Het is dus belangrijk om hoog in Google te staan als je het zoekgedrag middels televisie wilt beïnvloeden.

Je kunt ook een tijdje na het vertonen van de video op televisie advertentieruimte inkopen op Google, zodat je ook bovenaan staat zonder SEO strategie.

Zorg er ook voor dat je huisstijl herkenbaar is op de video en op je site zodat je publiek weet dat ze bij het juiste product terecht zijn gekomen.

Maak een reclame die ook op social media in te zetten is

Televisie en social media blijken tegelijkertijd gebruikt te worden. Door een reclame te maken die ook erg geschikt is voor social media kun je viraal gaan. Dus zet de reclame op televisie en op social media. Op die manier zijn de reclames van Old Spice viraal gegaan op social media en werd het merk nog beter in het geheugen gegrift door het televisie kijken.

Ook reclames waar een parodie op mogelijk is, zijn handig voor interactie op social media.

Daarnaast kun je een call to action gebruiken die mensen oproept iets met social media te doen. Bijvoorbeeld: Als #gratiswifi trending wordt op Twitter krijgt iedereen die de hashtag gebruikt heeft een dag gratis wifi via [je bedrijf].

Wil je meer weten over het beïnvloeden van zoek en koopgedrag via televisie? Neem dan contact met ons op.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *