Een instructiefilm voor meer klantloyaliteit

instructiefilm

Yoga, het verwisselen van een band, het boren van een gat in de muur, het plakken van een fietsband, fitness, het bereiden van een fruitsalade. Er zijn talloze instructiefilms te vinden op het internet. Een dergelijke instructiefilm kan zelfs leiden tot een hogere klantloyaliteit. De beste klant is immers de terugkerende klant.

Instructiefilm als waarde

YouTube is de tweede zoekmachine van Nederland. Als mensen een oplossing zoeken wordt na Google het meest op YouTube gezocht. Het is dus belangrijk om content te creëren in een video die de kijker antwoord geeft op zijn vraag. Daarnaast is het ook belangrijk om meerdere video’s te plaatsen over het zelfde onderwerp die elkaar opvolgen en kun je jouw kijker extra helpen door regelmatig nieuwe video’s te plaatsen.

Als iemand bijvoorbeeld in zijn huis aan het klussen is kan een instructiefilm laten zien hoe je een schakelaar moet vervangen. Ook andere klusjes die in en rond het huis opgepakt worden kunnen in een instructiefilm worden uitgelegd. Dit kan ontzettend waardevol zijn voor mensen die het even alleen moeten oplossen.

Instructiefilm voor de expertise

Door de hoeveelheid video’s zo groot mogelijk te maken dat de kijker telkens terugkomt wordt de overtuiging dat jij of jouw bedrijf de echte expert is op dit vakgebied ook steeds groter.

Een potentiële klant kan bijvoorbeeld tijdens een verbouwing telkens op hetzelfde kanaal uitkomen met instructies over klussen. Het bevestigen van een deur wordt uitgelegd. Het veilig ophangen en aansluiten van een lamp wordt uitgelegd. Uiteindelijk is je potentiële klant ervan overtuigd dat de man in de video’s de expert is op het gebied van klussen in en rond het huis en bij elk klusje kijkt de klant even naar de YouTube video. Hierdoor weet de potentiële klant wat hij moet doen en dat voorkomt een hoop frustratie.

Instructiefilm om hebberig te maken

Het allerbelangrijkste van een instructiefilm is dat hij niet overkomt als een marketingvideo, terwijl dat natuurlijk wel je doel is. Een instructievideo is de vermomming van een goede reclamevideo zodat het reclameschild van de consument of kijker niet geactiveerd wordt.

Door te laten zien hoe jouw product een probleem oplost of een vraag beantwoord keert de kijker vanzelf terug.

In de klusvideo’s komt telkens dezelfde multitool terug. Het mini-zaagje dat erin zit is handig voor de plinten. De schroef is handig voor het bevestigen van de deurklink. De multitool heeft alles wat de potentiële klant nodig heeft om zijn huis te verbouwen. Met de multitool hoeft hij niet te zoeken in een gereedschapskist. Hij heeft alles bij de hand. Hierdoor wordt de klant hebberig en schaft hij zelf de multitool uit de video’s aan. De fabrikant van de multitool is hier uiteindelijk de grote winnaar, en waarschijnlijk het genius achter alle handige video’s. Daarbij kunnen ook andere producten her en der in deze video’s “toevallig” van pas komen.

Instructiefilm laten maken

Uit onderzoek (1) blijkt dat het inzetten van multimedia van belang is om de instructievideo echt effect te geven. Je kunt de video bijvoorbeeld bij een blog plaatsen om de effecten te versterken.

Daarnaast blijkt uit hetzelfde onderzoek dat humor van belang is om de aandacht van de kijker vast te houden, vooral als de instructievideo niet super waardevol is voor de kijker.

Als de kijker doorheeft dat je eigenlijk wat aan het verkopen bent haakt hij/zij snel af blijkt ook uit het onderzoek.

Maar als de video echter leuk is en waardevol is dit goed voor de mening van de kijker over de video en voor de intentie om de video met vrienden en familie te delen.

Wil je meer weten over het laten maken van een instructiefilm die ook je producten verkoopt? Neem vooral contact met ons op.

Bronnen:

1 http://link.springer.com/article/10.1007/s10660-012-9091-y

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *