Bedrijfsfilm maken, op 3 manieren interesse wekken

champagne-583410_1280

Bedrijfsfilms zijn steeds belangrijker voor een goede marketingstrategie. Al jaren is televisie niet meer het belangrijkste medium voor video marketing. Social media wordt daarvoor steeds belangrijker, daarom is een bedrijfsfilm maken steeds belangrijker. Om de aandacht van de kijker te krijgen zijn er verschillende strategieën die je kunt gebruiken als je een bedrijfsfilm maakt.

 

 

In dit artikel gaan we dieper in op  volgende onderwerpen:

  • Welvaart
  • Verassing
  • Vertedering

Welvaart voor aandacht

Er zijn een aantal thema’s die altijd voor aandacht zorgen, hieronder vallen geld, seks, drugs en geweld. De meeste van deze thema’s zijn niet voor elk bedrijf geschikt om de aandacht van de kijker te trekken, maar wat bijna elk bedrijf kan doen is welvaart uitstralen. Je hoeft niet gelijk geld in beeld te laten komen. Het kan wel subtiel.

Bij business to consumer (B2C) bedrijven kun je jouw product als iets aanprijzen dat luxueus is of luxe uitstraalt. Denk bijvoorbeeld de Skoda reclame. Een Skoda is niet een auto uit het topsegment. Een Skoda zit in een lagere klasse, maar doordat ze laten zien dat zij net als duurdere merken over dezelfde luxe beschikken geven ze de consument toch het gevoel iets te kopen dat luxueus is.

Verrassing voor de aandacht.

Deze is tricky en hangt af van het medium waarop het wordt afgespeeld. Het is eigenlijk typisch, maar iets onverwachts pakt vaak de aandacht. Daarom worden bijvoorbeeld stilte en zwart beeld vaak gebruikt voor televisiereclames, omdat dit onverwacht is als je televisie aan het kijken bent. Beide technieken, stilte en zwart beeld, kunnen het beste los van elkaar gebruikt worden.

Stilte

Als de reclamefilm gebruikt wordt voor televisie is stilte een goede manier om de aandacht te krijgen. Als mensen de televisie bijvoorbeeld meer op de achtergrond aan hebben, zoals een radio, valt de stilte op en wordt er naar het beeld gekeken.

Dit wordt vaak gebruikt voor goede doelen die mensen bewust willen maken van verschrikkelijke situaties, zoals oorlog en dierenmishandeling.

Op social media kan dit ook. Op Facebook staat het geluid altijd uit en moeten mensen nogmaals op de video klikken voordat er geluid te horen is. Daardoor heb je een video die daar beter bij past en waar mensen minder moeite voor hoeven te doen.

Zwart

Dus naast stilte kun je ook gebruik maken van zwart beeld, aan het begin van de video, terwijl er wel een voice-over te horen is. Anders gaan mensen hun tv per ongeluk uit zetten en heb je helemaal geen aandacht.

Een variatie hierop is het testbeeld, vooral de generatie die dit nog op televisie heeft gezien zal hier van opkijken.

Zorg er wel voor dat beide technieken de inhoud van het filmpje ondersteunen, anders is het alleen maar irritant en dan krijgen consumenten dus niet de prettige gevoelens die je juist wilt opwekken.

Vertedering

kittens-555822_1280

Baby’s, puppy’s, kittens en alle andere schattige dingen roepen gewoon iets in ons op. Vertedering, bescherming, de pracht van het leven. Dit is een goede manier om aandacht te pakken. Het meest bekende voorbeeld hiervan zijn de reclames van page toiletpapier waarbij de labrador puppy’s de hele tijd door het beeld lopen.

 

Een bedrijfsfilm maken kan met technieken zoals het portretteren van welvaart, verassing en vertedering. Dit zijn slechts een paar technieken die je in je video’s kunt gebruiken om aandacht van de kijker te krijgen voor je bedrijf.

 

Volg ons blog voor nieuwe informatie en handige tips.

Welke techniek wil jij als eerste toepassen en wat heeft jou nog meer geholpen? Laat het ons weten in een reactie. 

 

Wil je meer op de hoogte worden gehouden op het gebied van videocommunicatie?

Schrijf je dan hieronder in en ontvang gratis het onderzoeksrapport van Invodo over het stijgen van online verkopen bij het gebruik van video.

Wil je direct een persoonlijk advies? Neem dan contact met ons op.

 

2 thoughts on “Bedrijfsfilm maken, op 3 manieren interesse wekken

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *