Bedrijfsfilm maken: Deskundigheid uitstralen met deze 4 tips

mediumshot_2

Het uitstralen van deskundigheid hangt soms af van het vakgebied waarin je werkzaam bent. Gelukkig zijn er net als ik het vorige blog, over het trekken van aandacht, meerdere manieren om deskundigheid over te laten komen die toepasbaar zijn in elk vakgebied. Daarom bespreken we in het artikel over een bedrijfsfilm maken ondersteunende camerashots, passende uitstraling, aanbevelingen en bewijs.

 

Ondersteunende camerashots

Als je een bedrijfsfilm ziet waar deskundigen worden geïnterviewd of iets vertellen zijn er camerashots die jouw professionaliteit en deskundigheid ondersteunen. Hiervoor wordt het mediumshot of het kikkershot gebruikt.

Medium shot

Bij een medium shot komt je gezicht tot ongeveer je navel in beeld. Daardoor is er ruimte om onder je hoofd je naam, functie en eventuele titels, zoals hoogleraar of ingenieur, in beeld te plaatsen. Deze informatie ondersteunt de deskundigheid van de persoon in beeld.

Met deze twee technieken is namelijk niet te zien hoe lang iemand is. Dus mocht je door je lengte weleens in rare situaties belanden, dan gebeurt dat in ieder geval niet in de bedrijfsfilm.

Kikker shot, maar niet te erg

Een kikkershot zegt het al een beetje. Je wordt dan van een lager punt opgenomen. De kijker kijkt dan als het ware naar je op. Vooral bij dienstverlening zoals rechtshulp, beveiliging en in de bouw kan dit in je voordeel werken wat betreft het uitstralen van deskundigheid. Het shot moet weer niet te laag zijn, dan kan je weer raar overkomen.

Passende uitstraling

Het mediumshot en kikkershot werken natuurlijk alleen als je uitstraling passend is bij de functie en informatie die wordt verteld. Let daarom op:

  • Kleding
  • Houding
  • Make-up (ook voor mannen)

Laat mensen kleding aandoen waar ze zich comfortabel bij voelen. Zekerheid is namelijk iets dat mensen zien. Heb jij op je werk als ingenieur op een boorplatform altijd een overall aan en voel je je maar raar in een maatpak? Doe dan de overall aan. Als jij je niet op je gemak voelt in de kleding kan dit overkomen op de film, 90 procent van de communicatie is namelijk indirect en dus lichaamstaal.

Uiteindelijk is een zelfverzekerde man of vrouw die er gezond uitziet, ondersteunend voor het uitstralen van deskundigheid.

Aanbevelingen

Een andere manier om deskundigheid uit te stralen is om je klanten het woord te laten doen. Zij hebben namelijk ervaring met jouw dienst of product en kunnen andere mensen dus het beste vertellen hoe deskundig en geweldig jouw dienst of product is. Bovendien worden klanten eerder geloofd dan jij als je jezelf aanprijst.

Om voor extra geloofwaardigheid te zorgen kunnen je klanten de vorige tips ook opvolgen tijdens het maken van de opnames.

Bewijs

Heb jij een product of bedrijfsproces dat je kunt zien en waaraan je kunt zien dat deskundigheid daarvoor nodig is? Voor het uitstralen van deskundigheid is bewijs ook een goede optie. Als architect kun je een prachtig gebouw laten zien of als achtergrond gebruiken als je zelf ook iets over je inspiratie vertelt.

Werk je met grote installaties? Dan kun je een rondleiding geven over de processen die daar plaatsvinden.

Dus met behulp van camerashots, een passende uitstraling, aanbevelingen en bewijs kun je jouw deskundigheid op een geloofwaardige en overtuigende manier uitstralen.


Fragment uit Best Practices CASOS. Productie Bedrijfsbeeld.

 

Met welke tip ga jij als eerste aan de slag om jouw deskundigheid te ondersteunen? Laat het ons weten in een reactie.

 

Wil je meer op de hoogte worden gehouden op het gebied van videocommunicatie?

Schrijf je dan hieronder in en ontvang gratis het onderzoeksrapport van Invodo over het stijgen van online verkopen bij het gebruik van video.

Wil je direct een persoonlijk advies? Neem dan contact met ons op.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *